käyttövinkkejä - tekijä ja kohde
Vuoropuhelu
Pari kirjoittaa vuoropuhelun käyttäen opetettua puheen merkitsemistapaa.
Sivistyssanat (2 hlöä)
Parin tehtävänä on keksiä kortin henkilöille keskustelu, jossa käytetään mahdollisimman paljon sivistyssanoja. Oppilailla käytössään lista ”100 käytetyintä sivistyssanaa”. Keskustelu esitetään ääneen toisille.
Lauseenjäsennys (2 hlöä)
a) Keksi mahdollisimman monta predikaattia korttien tekijälle ja kohteelle. Esim. Kalastaja suojelee/pelastaa/syö norppaa.
b) Tee parisi kanssa pieni kohtaus, jonka esitätte pantomiimina. Toiset arvaavat, kuka ja mitä tekee.
Etsi pari (2 hlöä)
Ohjaaja näyttää puolelle ryhmää tekijän ja toiselle puolelle kohteen. Oppilaat ryhtyvät miimisesti esittämään omaa rooliaan. Tehtävänä on etsiä sopiva pari.
Pari kirjoittaa vuoropuhelun käyttäen opetettua puheen merkitsemistapaa.
Sivistyssanat (2 hlöä)
Parin tehtävänä on keksiä kortin henkilöille keskustelu, jossa käytetään mahdollisimman paljon sivistyssanoja. Oppilailla käytössään lista ”100 käytetyintä sivistyssanaa”. Keskustelu esitetään ääneen toisille.
Lauseenjäsennys (2 hlöä)
a) Keksi mahdollisimman monta predikaattia korttien tekijälle ja kohteelle. Esim. Kalastaja suojelee/pelastaa/syö norppaa.
b) Tee parisi kanssa pieni kohtaus, jonka esitätte pantomiimina. Toiset arvaavat, kuka ja mitä tekee.
Etsi pari (2 hlöä)
Ohjaaja näyttää puolelle ryhmää tekijän ja toiselle puolelle kohteen. Oppilaat ryhtyvät miimisesti esittämään omaa rooliaan. Tehtävänä on etsiä sopiva pari.